- Bevezetés
Szakdolgozatomban a fénymunkásokat fogom bemutatni, akik egy különleges
közösséget alkotnak nem csak Magyarországon, hanem saját bevallásuk szerint az
egész világon. A spiritualizmus képviselőiként tekintenek önmagukra, ami egy
olyan vallási mozgalom, mely az Egyesült Államokból indult útjára a 19. században,
és a szellemi fejlődést tartja mindennél előbbre valónak. A fénymunkások célja
ezzel a bizonyos „szellemi fejlődéssel” elérni egy „magasabb tudatállapotot”, amit
„isteni én”-nek neveznek. Számukra ez jelenti az élet értelmét, ezért a
dolgozatomban igyekezni fogok részletesen kifejteni ezeket a fogalmakat.
Tudtommal még senki sem tett kísérletet arra, hogy bármiféle kutatást végezzen a
köreikben, ezért úttörő munkám során igyekeztem minél többet megtudni róluk.
A közösség tagjai ezoterikus tanokat vallanak a magukénak. Ez egy belső körnek
szóló tanítás az emberi lét legmélyebb értelméről, amit korábban csak a
beavatottak tudhattak meg olyan próféták és Mesterek által, mint például Krisna,
Mózes, Buddha, Jézus, és Platón. Ezzel szemben a tömegek exoterikus, vagyis körön
kívüli tanításokban részesültek, ami az ezoterikus tanítások leegyszerűsített
változata volt. (Balogh, 2002) Napjainkban egyre többen mutatnak érdeklődést az
ilyen tanok iránt, ezért sok tanfolyamon foglalkoznak vele, és folyamatosan bővül
az irodalma is. Mivel az ezotéria csak a XXI. században terjedt el Európában, így
még nem létezik tudományos szakirodalma a témának. A már elterjedt nézetek is
nagyon megosztják az embereket. Sokan nem képesek azonosulni a tudományos
tényeknek ellentmondó szemléletmóddal, mások viszont meggyőződéssel hisznek
abban, hogy ezek a tanok viszik előbbre a világot. Én magam a vizsgálat ideje alatt
nem kívánok egyik oldalhoz sem csatlakozni. Azért tartom fontosnak a
fénymunkások gondolkodásmódjának interpretálását, mert a közösségük egyre
jobban bővül. Sajnálatos módon ezt nem tudom hivatalos vizsgálati eredménnyel
alátámasztani, mert nem találtam ilyen jellegű kutatást, viszont az interjúalanyok
számos alkalommal utaltak rá a beszámolóikban. Saját egyházat még nem
alapítottak, de talán egyszer el fognak jutni egy olyan szintre, ahol nagyobb
ismertségük lesz a köztudatban is. Ha nem, akkor az idő múlásával sok kisebb
közösséghez hasonlóan megrekednek, esetleg el is tűnnek. Ám addig is érdemes
foglalkozni velük, mert sok területen éreztetik a hatásukat. Ilyen terület például az
orvostudomány, ahol egyrészt az orvosok ragaszkodnak a meglévő gyógyszeres
kezelésekhez, mellette azonban párhuzamosan terjedőben van az úgynevezett
alternatív gyógyászat is. Ebbe beletartozik a gyógynövények használata,
homeopátia, aromaterápia, energetikai gyógyászat és még sok más egyéb terület.
A fénymunkások közössége azon munkálkodik, hogy önmaguk jobbá tételével, az
általuk jónak vélt tulajdonságaik előtérbe helyezésével a környezetükre is „pozitív
hatást” gyakoroljanak. Ez annyit jelent az ő értelmezésükben, hogy szeretnének jó
példát mutatni embertársaiknak a saját tapasztalataikból tanulva. Mindegyikük
alapvető jellemvonása, hogy a jó szándék vezérli a tetteit, ugyanakkor tisztában
vannak saját tökéletlenségükkel. Értem ez alatt azt, hogy nem azért igyekeznek jót
cselekedni, mert ezzel kitüntetett helyet remélnek maguknak életükben, vagy az
általuk elképzelt túlvilágon, hanem a „lelki fejlődésre” helyezik a legnagyobb
hangsúlyt, ami által képesek a mindennapos problémáikat, akadályokat és
nehézségeket egészen sajátos módon leküzdeni. Úgy ítélik meg a mostani
társadalmakat, mint amiknek tagjai hajlamosak a túlzott önzőségre, a
problémaközpontúságra és általában a kudarcokon való kesergésre. Az ő
közösségük ezzel szemben a pozitívumok keresésébe fektet több energiát.
Együttesen úgy vélekednek, hogy az ember alapvetően a boldogság megélésére
született, így az élet nehézségeiben is a fejlődés lehetőségét látják. Egészen
másként kezelik egy munkahely elvesztését, a betegségeket, halált, mint azok az
emberek, akik nem tagjai vizsgált közösségemnek. Azt mondják, ők nem süllyednek
depresszióba, reménytelenségbe, nem okolnak senkit és semmit az őket ért
megpróbáltatások miatt, inkább megkeresik a problémájukban rejlő tanítást, hogy
a lelkük fejlődhessen általa.
Állításuk szerint közvetlen módon csak akkor adják át az ezoterikus tanaikat,
amikor valaki élénk érdeklődést mutat a nézeteik iránt. Amennyiben ez nincs meg,
úgy csendes „szolgálatot” teljesítenek, ami abból áll, hogy jó példával járnak a
közvetlen és közvetett környezetük előtt egyaránt. Szerintük nem erőltetik rá a
hitüket senkire, nem toboroznak követőket, sőt még egymással sem állnak szoros
kapcsolatban. Az egyéni igények teszik függővé, ki mennyire vesz részt a közösség
életében. Az egyik interjúalany például saját bevallása szerint elvonultan éli az
életét, míg egy másik lelkesen mesélt a baráti társaságáról. Úgy gondolják,
nincsenek elvárásaik egymással szemben, a közösségen belül nincsenek
kötelezettségek, aminek meg kellene felelni, vagy például anyagi hozzájárulás a
tagok részéről. Az igazi összetartó erőt az a „közös tudatállapot” jelenti számukra,
ami az interjúalanyok beszámolói alapján önmaguk és mások boldoggá tételét
szolgálja.
Kutatásom a kulturális antropológiához áll legközelebb, mert egy olyan közösség
vizsgálatát tűztem ki célul, amely sajátos világnézetével elkülöníti magát másoktól.
Boglár Lajos (2005) úgy fogalmaz, hogy a kulturális antropológia az emberek
vizsgálatával foglalkozó tudományág, ami nagy hangsúlyt fektet a terepen végzett
vizsgálódásra, vagyis a megfigyelt közösséggel való együttélésre. Főbb kutatási
területei például a nemi szerepek, a társadalmi viselkedés, rokonsági kapcsolatok,
ideológia és vallás kérdésköre. Mindezt az adott közösség kulturális keretei közé
ágyazva elemzi.
Az antropológiai megfigyeléseim bemutatása mellett három lehetséges hipotézist,
vagyis három tudományos feltevést is felállítottam. Ezek közül az egyik a közösség
fogalmának értelmezése, amire azért volt szükség, mert a fénymunkások nem
állnak állandó kapcsolatban egymással. Ebben a formában igen laza
kapcsolathálónak mondható az övék, ami felveti a kérdést, vajon a közösség
fogalom tudományos definíciója megállja-e a helyét az ő esetükben. Gergencsik
Eszter (1987) és Vercseg Ilona (2001) összefoglalóit vettem alapul ennek
vizsgálatához, amikben egymástól függetlenül egyaránt a csoport fogalmával
hasonlítják össze a közösség fogalmát. Ebből kiindulva igyekszem megtalálni a
helyes fogalomhasználatot.
A következő hipotézisem az identitás, más szóval az önmeghatározás témakörbe
tartozik. Mivel nem volt lehetőségem résztvevő megfigyelőként (Babbie, 2003)
nyomon követni egy fénymunkás teljes fejlődését a közösségbe lépéstől egészen a
„kiteljesedésig”, ezért az identitásra vonatkozó kérdésekkel próbáltam további
információk birtokába jutni. A következő kérdéseket tettem fel a közösség
tagjainak. Érzése szerint megváltozott-e a személyisége, amikor a közösség tagjává
vált? Ha igen, miként változott meg, és milyen irányban? Miként értelmezi az Én és a
Mi fogalmakat? A válaszok elemzése során László János (1999) – az MTA egyik
doktorának – kutatásaira támaszkodtam. Elsősorban arra a kérdésre kerestem
választ, hogy mi motiválhatja az egyént, amikor csatlakozik valamilyen
közösséghez.
A harmadik hipotézisem a vallás fogalmának definiálására vonatkozik. Vizsgált
közösségem mereven elzárkózik attól, hogy bárki vallásként értelmezze a hitüket,9
mivel ők sem tekintik vallásnak. Ugyanakkor elképzelhetőnek tartottam, hogy a
hitük rendelkezik olyan elemekkel, amiket tudományosan egyértelműen a vallás
kategóriájába lehet sorolni. Ehhez több neves szociológus (pl. Andorka, 1997,
Giddens, 1997), néhány antropológus (pl. Geertz, 1994) és egy vallástörténész
(Eliade, 1987) vallásdefiníciói szolgáltattak alapot.
A teljes szöveg letöltése Pdf formátumban: Recsei Petra Kaludia – Fenymunkasok