J. B. Donne - Afrikai művészet és párizsi műtermek 1905-20J. B. Donne - Afrikai művészet és párizsi műtermek 1905-20

   Már közhellyé vált a modern művészetek történelmében – ámbár egy közhelyet túl gyakran tekintenek elfogadottnak, s ritkán teszik ki alapos vizsgálatnak -, hogy az első világháború előtt Picasso és a kubisták az afrikai művészet hatása alá kerültek. Fényképek gondos kiválogatásával meglepő vizuális összehasonlítások tehetők kubista festmények és afrikai szobrok között, tekintet nélkül arra a tényre, hogy néha az európai művészek talán soha nem is láthatták ilyen jellegű faragványok ábrázolását. Még Alfred H. Barr is beleesett ebbe a hibába Picassoról szóló mesterművében, melyben bemutat egy babangi maszkot Etumbiból, a Kongó Köztársaságból, s hozzáteszi: "Ez a maszk a Francia Kongó Itumba régiójából összehasonlítható a Les Demoiselles d`Avignon felső, jobb kéz felőli arcával" (Barr, 1946, 257). Talán jól összehasonlítható, de kevés a hasznunk belőle, mivel a legcsekélyebb valószínűsége sincs, hogy Picasso valaha látott egy ilyen maszkot, ami valóban egyedülálló (Siroto, 1954, 149-50), amikor 1907-ben a Les Demoiselles d`Avignon-t festette (1.ábra). Valójában ez a különleges darab csak 1930-ban került elő Afrikából (Fagg, 1970, 139)!

A teljes szöveg letöltése...